W naszej ofercie znajdziesz ponad 5600 gier, puzzli, czasopism i kart zobacz nowości zobacz promocje
Talia do skata składa się z 32 kart, w czterech tradycyjnych kolorach: trefl, pik, kier i karo. Talia ta rozpoczyna się od siódemek i kończy na asach. Szata graficzna jest w skacie specyficzna, inaczej prezentowane są kolory, charakterystyczne są także koszulki,
wizerunki figur - np. dama jest uzbrojonym mężczyzną oraz blotek. W
polskiej tradycji wydawniczej na kartach blotek prezentowane są
ważniejsze polskie miasta.
Każda rozgrywka w partii składa się z 5 faz: Rozdanie kart, Licytacja, Gra, Zliczanie punktów z kart, zapisanie wyniku rozgrywki. Schemat rozdania kart, licytacji i wpisywanie wyniku rozgrywki wygląda zawsze tak samo, natomiast gra i zliczanie punktów z kart zależy od typu rozgrywki.
Każda rozgrywka rozpoczyna się od rozdania kart. W kolejnych rozgrywkach osoby grające rozdają karty kolejno zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Każda z osób otrzymuje 10 kart, a 2 karty kładzione są na stół. W dalszej części gry osoba, która wygra licytację będzie mogła je wymienić z własnymi kartami.
Po rozdaniu kart osoba znajdująca się po prawej stronie od rozdającego rozpoczyna licytację. Jej przeciwnikiem w licytacji jest osoba po jej prawej stronie. Jeżeli wycofuje się z licytacji, następną osobą, która podejmuje licytację jest rozdający w tej rozgrywce. Licytacja polega na deklarowaniu wyniku gry jaki może dana osoba uzyskać w rozgrywce. Licytacja zawsze zaczyna się od liczby 18, która jest najniższym wynikiem punktowym jaki można uzyskać w skacie. Jeżeli pierwsza osoba rezygnuje z licytacji, mówi pas, ramsz lub17. Jeżeli decyduje się na licytację, osoba przeciw której licytuje potwierdza (mówiąc mam) dalszy swój udział w licytacji lub wycofuje się, ale nie może podwyższać liczby. Gracz, który wygrywa licytację, podnosi dwie karty ze stołu i wymienia z własnymi lub deklaruje rozgrywkę z ręki. W danej rozgrywce osoba wygrywająca licytację jest nazywana grającą, osobą, która w danej rozgrywce gra.
Karty, które jako dodatkowe leżą na stole są kartami osoby grającej i wliczają się w wynik końcowy rozgrywki i punktację gry.
Niazależnie od deklarowanego przez grającego zaraz po licytacji typu rozgrywki, osobą, która wychodzi, czyli rzuca na stół pierwszą kartę, jest gracz znajdujący się po lewej stronie od rozdającego. W każdym typie rozgrywki gra polega na tym, że (poza pierwszą kolejką) osoba wygrywająca poprzednią kolejkę jest wychodzącą, czyli jako pierwsza rzuca kartę, następnie kartę rzuca osoba po jej lewej stronie i w końcu ostatni uczestnik. Z trzech kart rzuconych na stół określa się, która w danym typie rozgrywki jest najsilniejsza i cała lewa zabierana jest przez właściciela najsilniejszej karty. Zbierane w ten sposób karty układane są w stos koszulkami do góry przy graczach wygrywających kolejne lewy. Kolorem wiążącym jest kolor karty rzuconej na stół przez pierwszego gracza w danej turze rozgrywki, co oznacza że każdy następny gracz musi rzucić kartę z tego koloru, jeżeli taką posiada na ręce.
W rozgrywce typu kolor grający deklaruje, że jeden z czterech kolorów talii będzie trumfem. W trakcie rozgrywki gracz nie posiadający koloru, który leży na stole może użyć tromfa w postaci kart z granego
koloru lub waleta, przy czym w każdej rozgrywce najsilniejszy jest
walet trefl, dalej walet pik, walet kier i walet karo, a następnie
dopiero karty z koloru, który jest tromfem - w kolejności: as,
dziesiątka, król, dama, dziewiątka, ósemka i siódemka. Lewę w tej
rozgrywce zabiera osoba, która użyła najwyższej karty w danym kolorze
lub najwyższego tromfa. Rzucanie tromfa nie jest obowiązkowe, jednakże
nie można go rzucać, jeżeli ma się karty z koloru, który został rzucony
przez pierwszego gracza w danej turze rozgrywki. Jeżeli natomiast przez
pierwszego gracza zostanie rzucony walet, pozostali gracze także muszą
rzucać walety, jeśli posiadają je na ręce.
Rozgrywka typu grand jest podobna do poprzedniej, jednakże jednymi tromfami są walety w kolejności od najsilniejszego: trefl, pik, kier, karo. Zasady tromfowania
są jednak takie same. Specyfika tej rozgrywki polega na tym, że w grze
tylko cztery karty (walety) są tromfami, gdy w grze typu kolor jest ich
11 (4 walety oraz as, dziesiątka, król, dama, dziewiątka, ósemka i
siódemka). Jednak dzięki temu gra tego typu jest o wiele lepiej
punktowana.
W rozgrywce typu null osoba grająca nie może zdobyć żadnej lewy, przy rozgrywce typu null over po pierwszej turze dodatkowo osoba grająca musi pokazać swoje karty, a przy rozgrywce typu rewolucja osoba grająca pokazuje karty przed rozpoczęciem pierwszej tury, a jej przeciwnicy mogą wymieniać się kartami. W rozgrywkach tego typu nie ma żadnych tromfów i zmienia się hierarchia siły kart, gdyż dziesiątka jest słabsza od waleta i mocniejsza od dziewiątki, natomiast walet znajduje się w tej hierarchii karcianej między słabszą dziesiątką i silniejszą damą.
Rozgrywki z ręki polegają na tym, że osoba grająca nie wymienia dwóch kart z tymi leżącymi na stole i nie w nie wglądu, podobnie jak pozostali gracze. Tego typu rozgrywki są wyżej punktowane.
W przypadku rozgrywek typu kolor czy grand osoba grająca musi uzbierać minimum 61 punktów. Zliczanie wygląda następująco: Każdy z graczy zlicza punkty z zebranych lew – za każdego asa w lewie otrzymuje 11 pkt., za dziesiątkę 10, za króla 4,za damę 3, za waleta 2, pozostałe karty nie są punktowane. Osoba grająca dodaje też liczbę oczek z kart, które wcześniej odłożyła na stół. Jeżeli któraś ze stron zdobyła mniej niż 30 oczek, wówczas ogłaszany jest sznajder, jeżeli jedna ze stron nie zdobyła żadnej lewy, wówczas ogłaszany jest sznajder szwarc.
Wynik rozgrywki zapisywany jest zgodnie z tabelą wyników gry w skata, przy czym punkty otrzymuje jedynie osoba grająca. Jeżeli wygrała rozgrywkę, wówczas otrzymuje dodatnią liczbę punktów, jeżeli przegrała liczbę punktów mnoży się razy dwa i wpisuje ze znakiem ujemnym. W skacie sportowym dodatkowo za wygraną otrzymuje 50 pkt., a w sytuacji gdy przegra otrzymuje -50 pkt., a jej przeciwnicy po 40 (jeśli jest ich trzech) lub po 30 ( jeśli w grze bierze udział 4 graczy)
TerazGry.pl - Planszowe, Karciane, Fabularne, Zręcznościowe, Strategiczne, Łamigłówki. Sklep z grami planszowymi. Wszelkie Prawa Zastrzeżone. All Rights Reserved.